söndag 6 december 2009

Mousserande julsill med pepparkaksragu? (varning för lååångt inlägg!!)

Oj Oj Oj! Ni skulle bara veta sicka fina grejer som fanns på de 6 olika tallrikarna som kom in under gårdagens "Jul inspirerande Middag" på Knistad Herrgård...

Observera att jag i detta inlägg bara skriver om maten!! Resten kommer i ett annat inlägg och i HELT annorlunda ton!!

Eftersom jag va sååå inställd på att vi (jobbet=SCAN) skulle iväg och äta Svenskt Traditionellt Julbord så blev informationen om att det var en "Julinspirerad Middag" en enorm besvikelse!!

Här har man gått och laddat upp smaklökarna och sinnena för en hederlig buffé. Fantiserat om vad för saker som kommer ha det där lilla Extra på just deras julbord.
Kommer det vara stort och många sorter eller lite mindre men med riktigt hög kvalité? Det sådant man gått hemma o funderat på och någonstans byggt upp stora förväntningar och förhoppningar på senaste veckan.
Pang! så slås alla dessa förväntningar till krasch liksom....
Men när man väl insett att "OK detta är lite annorlund och spännande" så kändes iaf just detta med maten aningens lättare.

Nu tänkte jag svänga mig om i en dans, så fin så ja inte kan namnet på den, och tillkännage denna Finedabla Menyn! (en gourmand som Carl-Jan Granqvist hade säkert rynkat på näsan åt den, men för mig är den så fin så man bara förstod typ hälften!)

Amis (något slags fint ord för entré som stod plaserat vid varje plats när vi satte oss)
Lufttorkad korv smaksatt med enbär och trattkantarell samt almnäs wrångebäcksost nr:7

Kommentar:
Än så länge är man ju med. en snedskuren korvbit med Mycket smak serverat på en stenplatta tillsammans med en liten ostboll och en klyfta av ett färskt fikon. Helt OK!!
***

Tre sorters sill med potatis, potkäs och hembakat knäcke

Kommentar:
Man är ju fortfarande med på vad man får in iaf sillen och knäcke...Eller det va tre sorter som i verkligheten var fyra på tallriken. (kanske även fin matställen kan drabbas av tryckfelsnisse??)
Potkäs...Hm...Hur fasen uttalar man det "poootkässssss", "påttkääääääs", "potkääääässsss" ???
Och VAD är egentligen "PÖTTKÄÄÄSS"? Många kring "mitt" bord verkar tro att ag är en bevandrad kvinna blad dessa fina ord och rätter och frågan ställs lite svagt viskande "Cissi vad är det här+, hur säger man det här?, Vad är det egntligen? "
Eftersom jag är lika frågande och nyfikena som alla andra så frågar jag den ena servetrisen lite vänligt "ursäkta mig men vad är egentligen det här "pppotkkkäs" egentligen?"
Hon såg aningens generad och ovetande ut, men skulle fråga kocken...
Jaha, Jo men att jag inte fattade det... Det var ju så klart den gammla klasikern på det svnska julbordet
"Potkäs"...Ni vet... Ost och brännvin!!
Sillarna smakade förresten utmärkt!! Så gott faktiskt att jag fick våran sillhatande chefs tallrik oxå...
***

Picklad morot med blomkål & löjrom,
Confitbakad Lax med sötsur dill och en sallad på äpple, selleri och krabba,
Rökt silverål med tryffeläggröra och krasse samt krispig ansjovispotatis

Kommentar:
Översta raden är jag helt med på eller iaf typ nästan. picklad är ju typ inlagd och blomkål är sån som man har stuvad till stekt falukorv och löjrom är ju lyxigt gott (spec på en toast men finhackad rödlök, en klick creme fraiche och nymalen svartpeppar).
Men sen då?... Confitbakad?
Har sökt på både google och wikipedia utan ngt bättre resultat för vad detta egentligen betyder. Men om ja ska försöka förklara för er så var det väl typ nästan rå lax med lite krims krams precis breve...
Silverålen (guld ålen var tydligen slut...) smakade liksom rökt ål, som rökt ål brukar smaka... och ansjovispotatisen var oxå helt OK, men de kunde lika gärna skrivigt "samt svenska lantchips med sourcream union-smak" på meyn för de va precis så de smakade och såg ut. Men de är klart allt går att sälja med Mördande reklam ;)...
***

Terrin på kokt skinka med brynt smör och senapsvienegrette, inkokt rödbeta och rödbetspuré samt liten ragu på spädgridlägg smaksatt med sviskon,kanel, svamp och anklever och ingefära skum

Kommentar:
Medans vi satt och inväntade denna rätten diskuterades vad egentligen en "Terrin" var för något...
Enligt wikipedia är det en slags soppskål...Men i detta fallet så var det en platt bit med ihoppressad koktskinka helt utan smak som de hade lagt en svarvad rödbeta ovanpå och sedan en en äggkopp, modell större med den stackars spädgrisen i och så ngt såsigt... FAKTISKT så var denna stackars spädgrisens lägg blad det godaste på hela middagen!
***

Granité på lingon & timjan

Kommentar:
Garnte?
Aha nähe ojda.. G A R N I T É, okey...
iaf så fick vi in en äggkopp, denna gång modell LITEN, med något liknande sorbet i och ett vitt pulver ovanpå... Nä det va inte kokain (f*n)... det var mer som florsocker fast med väldigt mycket timjansmak.
Spännande grej som ja åt upp och faktiskt gillade (kanske inte så ja skulle beställa in en hel skål, men just som brytning till alla smaker var det perfa!). Dock inte många andra som höll med...
***

Anklårskorv kryddad med anklever, cheddar och portvin
Stekt ankbröst med rödlök och fikonkryddad potatis, madeira och plommonsky, rödkålsinkoktspärllök samt ljummensallad på svartrot, grönkål och cidervinägerssenap

Kommentar:
Försök säga cidervinägerssenap snabbt flera gånger irad utan att snubbla på vägen. HA!
Ja iaf "Anklårskorv"... en brungrå skapelse ungefär smama tjocklek som en prinskorv fast något, aningens längre. Såg väldigt oaptitligut och smakade mycket ost...
Ankbröst har jag ätit tidigare och såg framemot att få sätta tänderna i något köttigt och smaskigt!
Möööp, Möööp!
Det lilla bröstet hade tyvärr bara hunnit få en LÄTT stekyta innan den lagts upp på tallriken och eftersom man som gravid rekomenderas att inte äta rött kött så vågade jag inte mer än smaka på just stekytan...
Nitlott...
***

Varm ostkaka med körsbär, sorbet på rostad mandel,
brända mandlar med sultanrussin och torkade körsbär samt chokladtryffel och körbärsgelé

Kommentar:
Eftersom ankbröstet var ännu en besvikelse så såg jag än mer fram emot deserten liksom...
Den kom in...
Den såg smskig ut...
Den smakade....
Sådär...
Har man ätit hemgjord, smålänsk ostkaka så kan ingen lyx restuarang i världen göra de bättre!
Detta smakade mer "kalvdans". Sorbeten var dock väldigt god, men tryffeln och gelén kunde dom skippat totalt på min tallrik...
Ännu en besvikelse ibland högen av de andra.
***

Liten buffé med ost, choklad & nötter

Ingen kommentar då jag inte smakade detta, men förstod iaf precis vad som fanns på den lilla buffén så menyn måste ju i det fallet avslutats med ett plus i kanten trots allt....

Jag vill poängtera att jag INTE är ngn särskillt kräsen person, och jag smakade på allt gillade en del och ratade en del. Det var en spännande upplevelse på många vis och jag är glad att ag slapp betala 475:- ur egen fick för denna "JULINSPIRADE MIDDAG".... Om det är ngn som brukar ha någon av dessa rätter på sitt julbord/middag så får ni gärna säga det... sälv brukar jag ha sill och ja typ sill är nog det som finns med på denna meny... förutom julgodis då och choklad & nötter får väl ändå höra till den kategorin....

Nä Kalla mig tråkig och traditionell, men Tacka vet jag Riktigt Svenskt julbord á la Buffé där man kan ta sig själv och bestämma mängden!

Inga kommentarer: